TEMATY KOMPLEKSOWE NA PAŹDZIERNIK
GRUPA BIEDRONKI
- Idzie jesień przez ogród
- Idzie jesień przez sad
- Idzie jesień do zwierząt
- Skąd mamy te produkty?
- Moja rodzina i mój dom
Cele ogólne:
-rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych);
-wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np.: lepienie z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru, wycinanie, wydzieranie;
-utrwalanie orientacji w schemacie własnego ciała i ciała drugiej osoby ;
-ubieranie się odpowiednio do warunków atmosferycznych występujących w danej porze roku (zapobieganie przegrzaniu i zmarznięciu);
-oglądanie zdjęć, ilustracji, słuchanie wierszy, opowiadań o tematyce jesiennej – odwoływanie się do własnych obserwacji w celu zwróceni uwagi na piękno naszego kraju.
-wypowiadanie się złożonymi zdaniami, stosowanie kilkuzdaniowej wypowiedzi;
-wyodrębnianie w słowach sylab, określanie ich kolejności; dzielenie słów na sylaby; liczenie sylab w słowach; tworzenie słów rozpoczynających się, kończących się dana sylabą;
-całościowe rozpoznawanie napisów umieszczonych w sali zajęć – nazw znajdujących się tam zabawek, kącików zainteresowań, roślin (sukcesywne ich wymienianie);
-obserwowanie, w sposób bezpośredni lub pośredni, zmian zachodzących w przyrodzie w wybranych środowiskach (np.: w lesie, na łące);
-pokazywanie na wybranych przykładach (np.: jeża, wiewiórki, bociana), jak zwierzęta przygotowują się do nadchodzącej zimy (odlatują do Afryki, gromadzą zapasy, zasypiają);
-obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie późną jesienią, występujących zjawisk atmosferycznych, np.: padającego deszczu, mgły, obniżającej się temperatury, skracającej się długości dnia;
-poznawanie pracy osób wykonujących wybrane zawody;
-podawanie nazw zawodów wykonywanych przez osoby w najbliższym otoczeniu i nazw tych zawodów, które wzbudziły jego zainteresowanie;
-identyfikowanie i opisywanie czynności zawodowych wykonywanych przez te osoby.
-nazywanie domów wybranych zwierząt, sposobów poruszania się zwierząt, odżywiania;
-poznawanie zasad dbania o zwierzęta hodowane w domu: karmienia ich, zapewnienia wizyt u weterynarza, zapewniania odpowiedniego miejsca na odpoczynek i sen, wychodzenia na spacer;