Biedronki - wrzesień 2019

Tematy miesiąca

Tematy pracy dydaktyczno- wychowawczej na miesiąc wrzesień w grupie BIEDRONKI

 

  1. To jestem ja
  2. Moja grupa
  3. Moja droga do przedszkola
  4. Idzie jesień… przez las, park

Treści programowe:

  • Przedstawianie się, opisywanie swojego wyglądu.
  • Określanie swoich zainteresowań.
  • Rozpoznawanie i przedstawianie różnych stanów emocjonalnych (złość, radość, smutek, strach, zazdrość, zawstydzenie).
  • Wyrażanie swoich emocji w sposób werbalny i niewerbalny.
  • Określanie swoich cech fizycznych: wzrost, wiek, kolor oczu, kolor włosów.
  • Dostrzeganie różnic w wyglądzie ludzi, akceptowanie ich.
  • Uczestniczenie w ćwiczeniach gimnastycznych z wykorzystaniem standardowych metod, metody R. Labana i innych metod twórczych – W. Sherborne, A. i M. Kniessów, C. Orffa.
  • Przestrzeganie zasad obowiązujących w grupie i rozumienie zasadności ich przestrzegania
  • Uczestniczenie we wspólnych zabawach, np. integracyjnych, sportowych, teatralnych.
  • Umiejętne współdziałanie w parach, w grupach.
  • Wyszukiwanie takich samych symboli graficznych – figur, liter, cyfr.
  • Odtwarzanie proponowanego rytmu za pomocą klocków, umownych symboli.
  • Rozpoznawanie wysłuchanych sylab, słów, głosek.
  • Wyodrębnianie zdań z wypowiedzi, rozdzielanie ich na słowa.
  • Wyodrębnianie sylab w słowach; określanie ich kolejności i liczby.
  • Uczestniczenie w ćwiczeniach narządów artykulacyjnych, z wykorzystaniem głosek, sylab i krótkich tekstów.
  • Czytanie całościowe nazw umieszczonych w sali.
  • Układanie swojego imienia z liter, według wzoru, a potem – bez wzoru.
  • Poznawanie zasad ruchu drogowego.
  • Poznawanie wybranych znaków drogowych.
  • Poznawanie samochodów specjalistycznych: straży pożarnej, policji, karetki pogotowia; poznawanie numerów telefonicznych do tych instytucji.
  • Obserwacja przyrody.
  • Uczestniczenie w wycieczkach pozwalających w sposób bezpośredni zapoznać się z wybranymi środowiskami przyrodniczymi, ze zwierzętami i roślinami tam żyjącymi.
  • Zachęcanie do obserwowania przyrody w różnych porach roku, w różnych miejscach i w różnym czasie
  • Nazywanie wybranych drzew – liściastych i iglastych.
  • Rozpoznawanie drzew po liściach i owocach.
  • Poznawanie ogólnej budowy drzewa (pień, korzenie, korona).
  • Wykorzystanie owoców drzew we wszystkich możliwych formach działalności, w tym działalności technicznej.
  • Poznawanie wybranych przedstawicieli grzybów jadalnych (borowik, maślak, kurka itp.) i niejadalnych (muchomor czerwony, muchomor sromotnikowy itp.).
  • Poznawanie przyborów, narzędzi potrzebnych do obserwowania i badania otoczenia, np. lupy, lornetki, mikroskopu.
  • Wyznaczanie kierunków od osi własnego ciała.
  • Przedstawianie układu rytmicznego wyrażonego ruchem, graficznie lub za pomocą klocków, kasztanów.
  • Liczenie obiektów i pokazywanie ich liczby na zbiorach zastępczych (np. na palcach).
  •  Lepienie z gliny, masy solnej, masy papierowej, plasteliny kształtów realnych i nierealnych.